W klasach trzecich o tym, skąd się bierze chleb
W ostatnim tygodniu września bieżącego roku realizowaliśmy projekt edukacyjny „Od ziarenka do bochenka”. W projekcie uczestniczyły klasy III, które realizowały poszczególne działania w formie odtworzenia wszystkich etapów związanych z wyprodukowaniem chleba metodami „ręcznymi”, stosowanymi w typowym wiejskim gospodarstwie domowym. Cykl zajęć umożliwił naszym uczniom zgłębienie tajemnic dotyczących powstawania chleba: dawniej i dziś. Dzieci dowiedziały się, że pieczenie chleba w dawnych czasach było ciężką pracą i trudnym zadaniem, dlatego chleb otaczany był szczególnym szacunkiem i czcią. W dzisiejszych czasach, niestety, coraz bardziej zanika szacunek, jakim był darzony ten codzienny pokarm i praca związana z jego wytwarzaniem. Uświadomiły sobie także, dlaczego chleb – symbol dostatku i życia – jest tak ważny w życiu człowieka oraz unaoczniły sobie istniejący wciąż na świecie problem głodu. W efekcie uczniowie zdobyli wiedzę o kolejnych etapach powstawania chleba, dzięki komu powstaje chleb (rolnik, młynarz, piekarz) i ogromie pracy, jaką należy wykonać, aby powstał chleb. Poznali podstawowe gatunki zbóż oraz produkty zbożowe, m.in. różne rodzaje mąki: pszenna, żytnia, pełnoziarnista, krupczatka, owsiana, kasze (np. jęczmienna), płatki owsiane itp. Wiedzą już też, jakich narzędzi i maszyn rolniczych używano dawniej (kosa, sierp, cep, żarna), a jakich używa się obecnie (m.in.: traktor, siewnik, kombajn). Poznając etapy powstawania chleba dawniej, wzbogacili czynny słownik gwary o słowa: koponka, dzieża, piec chlebowy. Najatrakcyjniejszym etapem projektu było spotkanie z ekspertem, który wprowadził dzieci w tajniki wypieku chleba. Dzięki uprzejmości p. Szczęsnego całą grupą wybraliśmy się do Piekarni Bukowskiej, gdzie mieliśmy możliwość zwiedzać. Uczniowie z bliska poznali proces wytwarzania chleba przez piekarzy, w tym: przygotowanie zakwasu, wyrób ciasta chlebowego, formowanie bochenków, jak również zobaczyli maszyny przydatne w pracy piekarza. Wycieczka do piekarni pozwoliła na własne oczy zobaczyć, jak powstaje chleb. Z wielkim zainteresowaniem dzieci przyglądały się pracy piekarza i uważnie śledziły etapy powstawania pieczywa. Poznały produkty, które są potrzebne do wypieku chleba, różne rodzaje pieczywa oraz maszyny, które pomagają w pracy piekarzowi. Ciekawość uczniów wzbudziły piece do wypiekania chleba. Dowiedziały się, w jakiej temperaturze i w jakim czasie pieczony jest chleb i bułki. Po zwiedzeniu piekarni uczniowie otrzymali świeżutkie drożdżówki i pączki, które od razu zajadali z wielkim apetytem. Dzięki realizacji wspólnego projektu i uczestnictwu w licznych zadaniach, nastąpiło wzmocnienie symbolu chleba w świadomości każdego ucznia. Działania projektowe stały się nauką szacunku do chleba oraz do ludzi, dzięki którym on powstaje.