Podsumowanie działań projektu „Bryłowanie – w poszukiwaniu 3D”
Wszystko zaczęło się w ubiegłym roku szkolnym, kiedy to wzięliśmy udział w X edycji konkursu grantowego Programu „mPotęga” organizowanym przez Fundację mBanku. Przedstawiony przez nas plan działań uzyskał wysokie uznanie komisji konkursowej i przyznano nam grant, czyli dofinansowanie w wysokości 5000zł na realizację naszego projektu. I tak zaczęliśmy we wrześniu roku szkolnego 2023/2024, zapoznając uczniów, nauczycieli i rodziców z harmonogramem działań, organizując grupy uczniów chętnych na zajęcia pozalekcyjne. Zakupiliśmy materiały i pomoce potrzebne do realizacji zadań, a jednocześnie mogące służyć w szkole jako pomoce dydaktyczne przez następne lata. Są to dwa tablety graficzne oraz zestawy brył szkieletowych z siatkami magnetycznymi. Jak już sama nazwa wskazuje, „Bryłowanie-w poszukiwaniu 3D” jest projektem ukierunkowanym na działania i przedsięwzięcia pomagające dostrzec obecność brył w rzeczywistości, ich użyteczność i piękno. Zależało nam na pobudzeniu uczniów do dodatkowych aktywności pomagających rozwijać samodzielność, odpowiedzialność oraz kreatywność. Chcieliśmy wzbudzić zainteresowanie matematyką poprzez wskazanie na jej wszechobecność, szczególnie w najbliższym otoczeniu – dom, miasto, gmina. Chcieliśmy też zaangażować wszystkie zmysły w różnych aktywnościach, by uczniowie mogli doświadczyć matematyki na wielu płaszczyznach.
Zajęcia lekcyjne
W każdej z klas 4, 5, 6 odbyły się praktyczne lekcje matematyki związane z bryłami, podczas których uczniowie:
-konstruowali bryłki bez kleju,
-oglądali bryły przez okulary 3D, co wspomagało wyobraźnię przestrzenną, widzenie głębi bryły, wyróżnienie jej elementów takich jak ściany, krawędzie, wierzchołki,
-budowali złożone bryły z małych sześcianów, ćwiczyli wyobraźnię, dopasowując (lub rysując) ich widoki z przodu, boku, tyłu,
-uczyli się rysować sześciany w rzucie,
-rozwiązywali quizy, zagadki, łamigłówki związane z bryłami.
Odbyły się lekcje pod hasłem „Drugie życie pudełka”, podczas których powstały przepiękne pojemniki i segregatory na różne drobiazgi, zabawki, a nawet gra „piłkarzyki”. Natomiast przepiękna skrzynka pocztowa doskonale sprawdzi się w „Walentynki”.
Zajęcia pozalekcyjne
Odbyły się 24 godziny zajęć, podczas których uczniowie:
-tworzyli siatki brył z gotowych pudełek
-szukali brył w swoim otoczeniu,
-z opakowań i pudełek zbudowali makietę naszej szkoły
Uczniowie zapoznali się również z programem do modelowania 3D. W ramach zajęć powstały projekty medali, które wykonaliśmy z użyciem drukarki 3D. Medale zostały wręczone zwycięzcom konkursów podczas uroczystości podsumowania projektu. Natomiast powstałe plakaty można oglądać na wystawie znajdującej się na korytarzach szkolnych.
Konkursy
Przygotowane zostały również dla uczniów trzy konkursy.
- Konkurs zadaniowy – w październiku ukazało się łącznie osiem zadań, z których sześć można było rozwiązać w domu, natomiast dwa należało wykonać w szkole. Łącznie udział wzięło 47 uczniów, rywalizacja była zatem bardzo duża, a sam konkurs wymagał chyba największego zaangażowania, wytrwałości i systematyczności.
- Konkurs – gra terenowa „W poszukiwaniu brył” odbył się w październiku i polegał na wyszukaniu w otoczeniu ciekawych brył. Celem było, aby uczniowie w różnych obiektach dostrzegli elementy brył: wierzchołki, krawędzie, ściany. Otrzymaliśmy 16 bardzo ciekawych prezentacji.
- Konkurs na „Najsmaczniejszą bryłę” odbył się ostatniego dnia listopada, a zgłoszono do niego 32 słodkości. O wyłonieniu zwycięzców decydowali uczniowie, oceniając smak i wygląd brył w najróżniejszych kształtach i wielkościach – wszystkie wspaniałe. Konkurs cieszył się ogromnym zainteresowaniem.
Wyniki konkursów
Konkurs zadaniowy „Bryły w moim mieście”
- Norbert Kaczmarek klasa 5a
- Dominik Fagasik klasa 5a
- Aleksandra Florczak klasa 5a
- Tobiasz Michalak klasa 4d
- Jan Szurkowski klasa 6c
Konkurs – gra terenowa „W poszukiwaniu brył”
- Tymoteusz Gzyl klasa 4d
- Jakub Gałązka klasa 4d
- Magdalena Wolna klasa 6b
- Michalina Przybył klasa 4b
Konkurs na „Najsmaczniejszą bryłę”
- Vikroriia Shvets klasa 4a
- Marcel Bajan klasa 5d
- Martyna Białas klasa 5a
- Nikola Jaszyk klasa 4d
Bardzo dziękujemy wszystkim uczniom za udział w projekcie, a rodzicom za wsparcie i pomoc. Jesteśmy pewni, że wiedza, którą zdobyliście w działaniach praktycznych, dotykając, wycinając, klejąc, smakując, oglądając, będzie trwała i pomoże lepiej rozumieć piękny świat brył 🙂