Jak wspierać dziecko w wyborze szkoły?
„Niemal każde dziecko planując, co będzie robić po ukończeniu szkoły podstawowej czy ponadpodstawowej, oczekuje wsparcia od rodzica. Decyzja, przed jaką stoi, będzie miała swoje konsekwencje w przyszłości. Młody człowiek jest dopiero na początku drogi kształtującej tożsamość, czyli to „kim będę?”. Z uwagi na niedojrzałe jeszcze struktury mózgowe (płaty przedczołowe) dziecko potrzebuje wsparcia rodziców. Umiejętności takie, jak racjonalne i przemyślane podejmowanie decyzji na podstawie argumentów za i przeciw, refleksja i autorefleksja, ustalanie priorytetów (co ważne, a co mniej ważne) są jeszcze mało dostępne dla młodego człowieka właśnie z uwagi na niedojrzałe płaty przedczołowe. Dlatego im młodsze dziecko, tym bardziej potrzebuje pomocy i wsparcia rodziców w zaplanowaniu swojej przyszłości edukacyjnej.
Warto pamiętać, że choć wybór profilu szkoły czy kierunku studiów to ważna decyzja, to jednak nie najważniejsza, a presja wywierana przez rodziców czy nauczycieli nie służy dobrym wyborom.
Jak mądrze wspierać dziecko? Na co zwrócić uwagę?
1. Warto przeprowadzić z dzieckiem tzw. analizę jego osiągnięć:
- Przeanalizować możliwości intelektualne dziecka. Czy na pewno poradzi sobie w szkole o wyższych wymaganiach edukacyjnych np. w liceum czy technikum oraz jak to jest z jego zdolnościami do uczenia się.
- Zastanowić się, czy dziecko jest gotowe na wysiłek edukacyjny związany z nauka np. w liceum.
- Warto zwrócić uwagę na oceny dziecka z poszczególnych przedmiotów, ale również na fakt, czy lubi się ich uczyć i czy go interesują. Trzeba zadać sobie pytanie, czy w liceum będzie chciało uczyć się biologii na rozszerzeniu, co oznacza 6-7 godzin (a czasem nawet więcej) tego przedmiotu tygodniowo (począwszy od klasy drugiej).
- Zastanowić się nad kierunkiem, w jakim jest uzdolnione – czy moje dziecko raczej woli uczyć się przedmiotów ścisłych czy humanistycznych, może lubi języki obce, a może jest urodzonym sportowcem, plastyczką itp.
2. Zainteresowania i pasje.
- Co moje dziecko robi w wolnym czasie, nawet jak gra w gry czy ogląda filmy na YouTube, to o jakiej treści, co go tam interesuje?
- Co ogląda w TV, jakie czyta książki?
Być może ma jakieś szczególne umiejętności w jakiejś dziedzinie, np. lubi opiekować się dziećmi, zwierzętami, projektuje sobie stroje czy swój pokój.
Uwielbia robić makijaże. Może miksuje muzykę albo chętnie gotuje?
3. Na jakie zajęcia pozalekcyjne chodzi lub chodziło?
4. Jaki jest jego stan zdrowia – do szkół zawodowych (technikum i branżowych) konieczne jest zaświadczenie lekarza o braku przeciwwskazań do wykonywania danego zawodu.
5. Jaki ma temperament – czy raczej woli pracować w grupie czy indywidualnie (w samotności). Czy wolałoby pracę poprzedzoną planem, raczej przewidywalną i spokojną czy taką, w której zawsze coś się dzieje i tak naprawdę trudno przewidzieć, jak będzie wyglądał dzień pracy.
6. W jakich obszarach zawodowych jest większe prawdopodobieństwo, że się sprawdzi np. w pracy:
- z ludźmi,
- z maszynami i urządzeniami,
- z przyrodą, w tym ze zwierzętami,
- z liczbami,
- artystycznej”
Fragmenty artykułu autorstwa Marzeny Jasińskiej pochodzą ze strony portal.librus.pl, całość do przeczytania pod linkiem https://portal.librus.pl/rodzina/artykuly/jak-wspierac-dziecko-w-wyborze-szkoly
Ze względu na zamknięcie szkół spowodowane epidemią koronawirusa niemożliwym jest uczestniczenie w niezwykle popularnych w szkołach dniach otwartych.
Część placówek w trosce o swoich przyszłych uczniów szuka innych form kontaktu z nimi poprzez wirtualne dni otwarte, wydarzenia na Facebook’u itp. Gorąco zachęcamy do korzystania z tych form, aby poszerzyć swą wiedzę o szkołach będących w obszarze zainteresowań dzieci.