A jednak podróże w czasie są możliwe :)
Wielu z nas marzyło, by posiadać własny wehikuł czasu i manipulować nim do spełnienia swoich celów. Czy podróże w czasie to jedynie marzenia czy fakt? Okazuje się, że podróże w przyszłość są możliwe. Wszystko za sprawą realizowanego w ubiegłym tygodniu w klasie 3c projektu ,,Podróż w czasie”. Głównym celem projektu było przybliżenie dzieciom ciekawych miejsc, faktów, ludzi. Był doskonałą okazją do zabawy, w trakcie której miały możliwość rozwijania swoich zainteresowań, umiejętności, zdolności, zdobywania nowych doświadczeń, ale także okazją ułatwiającą nawiązanie więzi z krajem, jego korzeniami i tradycjami. Uczestnicy projektu dowiedzieli się, że ludzie żyjący w przeszłości pozostawili po sobie wiele znaków swojej obecności, które możemy nazwać śladami historii. To dzięki nim budujemy wyobrażenie o minionym okresie, o wydarzeniach historycznych oraz ludziach tamtych czasów. Uczniowie poznali dawne dzieje wybranych, najstarszych miast Polski na podstawie legend, zwiedziły wirtualne muzea, pogłębiły wiedzę o znane zamki w Polsce, jako ważne świadectwo dawnych czasów. Z zainteresowaniem słuchali informacji o przeznaczeniu zamków, zasadach ich budowy oraz jego mieszkańcach i zwyczajach. Na podstawie przeczytanego tekstu ,,Bój się” Maugo Domańskiej oraz poznanej wcześniej legendy ,,Śpiący rycerze w Tatrach” uczniowie próbowali naszkicować wizerunek rycerza, następnie z innych dostępnych źródeł starano się odszukać informacje mówiące o średniowieczu, rycerzach i ich życiu codziennym. Ustalili, że w życiu codziennym przetrwała ta część tradycji rycerskiej, która odnosiła się do szacunku wobec rywala, przestrzegania zasad rywalizacji, nieatakowania słabszych, obrony kobiet i dzieci. Większość tych zasad znalazła się w niepisanym kodeksie współczesnego sportu – jako zasady fair play. Zwrócono uwagę uczestników projektu na rolę muzyki dworskiej oraz jarmarcznej w tworzeniu i upowszechnianiu etosu rycerskiego. Punktem kulminacyjnym w realizacji naszego projektu był klasowy konkurs literacki na najciekawsze opowiadanie z elementami fantastyki ,,Moja przygoda na zamku”. Dzieci pracowały w małych zespołach, a swoje opowiadania prezentowały przed klasą. Na zakończenie projektu, podczas lekcji wychowania fizycznego, odbył się turniej rycerski. Uczniowie z dużą radością i zainteresowaniem angażowali się w każdą wyprawę. Wirtualne podróże jednoczyły i integrowały zespół klasowy. Udział w projekcie umożliwił dzieciom zaspokojenie ich naturalnej ciekawości, chęci odkrywania nowych rzeczy, poznawania otaczającego świata, zachęcił do twórczej aktywności, rozwijania kreatywności i przyczynił się do zainteresowania historią „bliższą” i „dalszą”.