Zdrowo jemy, więcej wiemy
Zdrowie jest nieodłącznym warunkiem osiągnięć szkolnych, dobrej jakości życia ludzi, a edukacja zdrowotna jest podstawowym prawem każdego człowieka. Przekazując dzieciom wiedzę o zdrowiu, kształtując umiejętności i postawy sprzyjające zdrowiu, możemy ułatwić im zdrowy styl życia i pracy, a tym samym poprawić zdrowie społeczeństwa. Promocja zdrowia to jedno z zadań szkoły, obejmujące całą społeczność szkolną. Dzieci wiedzą, że nic nie dzieje się bez przyczyny. Jeżeli kogoś boli np. brzuszek, to znaczy, że zjadł coś niezdrowego lub zjadł czegoś za dużo lub za mało.
Dzieci z klasy 2c w roku szkolnym 2023/24 przystąpiły do realizacji projektu edukacyjnego ,,Zdrowo jem, więcej wiem” i podjęły wyzwanie, aby promować zdrowy styl życia. Etap jesienno-zimowy poświęcony jest dobrym nawykom żywieniowym oraz aktywności fizycznej.
Uczymy się dobrych nawyków żywieniowych. Podczas pierwszych zajęć realizowanych zgodnie z projektem uczniowie zapoznali się z historią Tadka i Zosi oraz wysłuchali wiersz pt. ,,Dyzio Marzyciel”, obejrzeli animację o tematyce z zakresu zdrowego odżywiania się. Uczestniczyły w pogadance na temat jedzenia słodyczy, założyły i prowadziły zeszyciki „Moje nawyki żywieniowe i aktywność”. Ponadto zapoznały się z Piramidą Zdrowia oraz aktywnie uczestniczyły w zabawach edukacyjnych np. ,,Sklep”, „Dlaczego to kupuję?”. Na zakończenie dnia podsumowaliśmy zajęcia i odpowiedzieliśmy na pytanie: Jak możemy zmienić nasze nawyki żywieniowe na lepsze?
Najlepszy rysunek pierwszego śniadania W powszechnej opinii najważniejszym posiłkiem w ciągu całego dnia jest śniadanie – ale czy słusznie? Co najlepiej jeść na śniadanie, aby było ono smaczne, zdrowe i pożywne? Na te pytania drużyna Gadułek postanowiła znaleźć odpowiedź. Inspiracją do wykonania prac plastycznych były własne doświadczenia dzieci oraz wiedza i umiejętności nabyte w szkole w trakcie realizacji projektu edukacyjnego: „Zdrowo jem, więcej wiem”. Poszukując dodatkowych źródeł i materiałów zachęcających do jeszcze lepszego zadbania o zdrowie i zdrowy styl życia, natknęliśmy się na takie pozycje książkowe jak: Brenda Clark, Caitlin Drake Smith pt. ,,Franklin i uroczyste śniadanie”, gdzie zielony żółwik ambitnie podejmuje się przygotowania uroczystego śniadania oraz Agnieszki Nożyńskiej – Demianiuk pt. „Baśniowa Akademia Zdrowia”. Z Panem Zdrówko i chochlikami przypomnieliśmy wszystkie ważne informacje na temat zdrowia. Naszą wiedzę sprawdziliśmy za pomocą quizu oraz plakatu, na którym znalazły się ilustracje przedstawiające działania i produkty mające wpływ na zdrowie dzieci i dorosłych. Dzieci wykonały konkursową pracę plastyczną pierwszego śniadania – smacznego, kolorowego i zdrowego, który zapewni energię na start. Następnie wszystkie prace złożyliśmy w Klasową Książkę Śniadaniową i wykonaliśmy piękną okładkę.
Jesteśmy aktywni jak mieszkańcy Turkusowej Planety. Zadanie z modułu ,,Jesteśmy aktywni jak mieszkańcy Turkusowej Planety” wykonaliśmy na kilku zajęciach, w sali gimnastycznej, wykonując ćwiczenia, biorąc udział w konkurencjach sportowych i zabawach ruchowych. Celem zajęć było przekazanie dzieciom wiedzy na temat znaczenia sportu. Zdobyta wiedza miała przyczynić się do uświadomienia dzieciom, jak ważna jest aktywność fizyczna do utrzymania zdrowia i dobrego samopoczucia. Istotną rolą było pokazanie dzieciom, jak ważna jest aktywność fizyczna i jaki wpływ ma ruch i ćwiczenia na ogólny rozwój, sylwetkę i zdrowie człowieka. Rozmawialiśmy na temat konieczności regularnego uprawiania sportu. Dzięki ćwiczeniom dzieci nauczą się, jak działa ich własne ciało oraz przećwiczą umiejętności pracy w grupie. Najwięcej radości przyniosły Radosnym Gadułkom następujące zabawy: „Turkusowa drużyna”, „Znajdź swój domek”, „Kosmiczny wyścig”, „Sprytny ogrodnik. Cel tego zadania został z radością, osiągnięty, a jego wykonanie dało uczniom sporo frajdy, przyczyniło się również do jeszcze większej integracji zespołu klasowego.
Strefa aktywności – najciekawsze zabawy w szkole. Zadanie z tego modułu polegało na wybraniu najciekawszych zabaw, w które można się bawić zimą. Wybrane gry należało zebrać w Księdze Zabaw w Szkole. Wspólna zabawa, często z kolegami i koleżankami z innych klas podczas przerwy międzylekcyjnej, daje radość z bycia w szkole, rozwija umiejętność współpracy, angażuje do aktywnego poszukiwania informacji, dokonywania ich analizy, oceny i selekcji. Dzieci integrują się, komunikują, rozwijają ciekawość, dostrzegają problemy oraz wspólnie je rozwiązują. W realizacji zadania dzieciom pomogli rodzice. Uczniowie przeprowadzili z bliskimi wywiad, zadając pytanie, w co lubili grać w dzieciństwie i na czym zabawa polegała. Sporządzili notatki, wykonali prace plastyczne i przynieśli potrzebne materiały do zaprezentowania gry. Pomysłami podzielili się nie tylko z koleżeństwem klasowym, ale również z innymi dziećmi. W wyniku głosowania wybrano najciekawsze ich zdaniem pomysły na gry i zabawy, które mogą być przeprowadzone w szkole podczas przerwy: Pomidor, Kapsle, Zabawa w rymy, Zabawa w chowanego, Skacz do mety, Lustro, Przeciaganki, Kto zmienił miejsce, Ścianoberek, Opowiedz historię. Sposób przeprowadzenia zabaw jest wszystkim znany, gdyż są one bardzo popularne i chętnie stosowane przez uczniów w czasie aktywności fizycznej prowadzonej w domu i w szkole. Wśród gier i zabaw uznanych przez dzieci za najbardziej interesujące pojawiły się trzy:
Opowiedz historię. Zabawa polega na opisaniu historii, którą wybrana osoba przerywa w najmniej oczekiwanym momencie. Jedno z dzieci wymyśla historię na bieżąco i przerwa ją w kulminacyjnym momencie. Dalej opowiada ktoś inny.
Kapsle. Do gry potrzebne są kapsle lub plastikowe zakrętki. Należy narysować trasę kolorową kredą, wyznaczyć taśmą lub wykonać makietę. Oznacza się start, metę, a po drodze można stworzyć rozmaite przeszkody, wyskoczenie i zakręty. Każdy po kolei pstryka w swój kapsel, tak aby przesunąć go do przodu, ale żeby nie wypadł z trasy. Kto wypadnie, wraca na miejsce, w którym był przed pstryknięciem i tym samym nie przesuwa się dalej. Wygrywa osoba, która pierwsza przekroczy metę.
Zabawa w rymy. Zabawa polega na wymyśleniu rymów do widzianych wokół przedmiotów. Można uczynić to konkurencją na punkty. Kto zgarnie ich więcej?